آیا ترکیه در آستانه نظام فدرالی قرار دارد؟
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

نخست‌وزیر ترکیه طرح نظام فدرالی در این کشور را اولین بار در دوران فعالیت‌های سیاسی خود در حزب منحله رفاه مطرح و تصریح کرد در سال ۲۰2۳ می‌توان در این زمینه صحبت کرد.

خبرگزاری فارس: آیا ترکیه در آستانه نظام فدرالی قرار دارد؟
 

 رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که اولین بار در دورانی که ریاست دفتر حزب منحله رفاه در استانبول را عهده دار بود، صحبت از نظام فدرالی در این کشور نموده و به تاریخ 2023 اشاره کرده بود، این روزها بار دیگر این مسئله را مطرح می کند.

اردوغان روز گذشته نیز در نشست خود با نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ترکیه با اشاره به یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه اظهار داشت که در سال 2023 می توان از نظام فدرالی سخن به میان آورد. اردوغان با تاکید بر اینکه نظام فدرالی باعث تجزیه ترکیه نخواهد شد به ساختار دولت عثمانی در گذشته اشاره کرد و افزود در صورتی که وی در سال 2023 در مسند قدرت باشد، این نظام را به مرحله اجرا می گذارد.

اردوغان در ادامه با اشاره به قانون شهرداری های کلانشهر در ترکیه اظهار داشت که برخی محافل مدعی اند که با این قانون نظام فدرالی در حال اجرا شدن است و این در حالی است که این انتقاد بی مورد بوده و دولت ها مقتدر از این قبیل قوانین هراسی ندارند و این قانون مشکلی ایجاد نمی کند.

اردوغان در سال 1991 گزارشی درباره کردهای ترکیه تهیه کرده و در آن گفته است که برای حل معضل پ ک ک در ترکیه اجرای نظام فدرالی مانند دولت عثمانی لازم است. اردوغان این موضوع را در سال 1993 نیز به زبان آورده است.

در واقع پروژه اجرای نظام فدرالی در ترکیه از سال ها پیش آغاز شده و اتحادیه اروپا نیز به عنوان حامی مالی این پروژه وارد عمل شده است. در همین راستا برخی عوامل دولت های ایالتی آینده نظیر قضات، دادستان ها و دیگر مسئولین دولتی برای آموزش در این خصوص به آمریکا اعزام شده و قانون شهرداری های کلانشهر که اخیرا در مجلس ترکیه به تصویب رسیده نیز به عنوان حلقه تمام کننده این زنجیره ارزیابی شده است.

آرزوی ایجاد نظام فدرالی در ترکیه که از سوی اردوغان مطرح شده همچنین مورد حمایت حزب صلح و دمکراسی که به عنوان شاخه سیاسی گروه جدایی طلب پ ک ک عمل می کند نیز قرار دارد. کما اینکه رهبر این حزب و نیز شهردار دیاربکر از حزب مذکور حتی خواهان نظام فدرالی برای کل ترکیه شده اند.

کارشناسان مسائل سیاسی ترکیه معتقدند که اردوغان برای حل مسئله کردهای این کشور تنها راه چاره را در ایجاد نظام فدرالی می بیند که این دیدگاه در واقع از سوی آمریکا به وی تلقین شده است. به عقیده این کارشناسان آمریکا و اسرائیل منافع زیادی در قبال حمایت از کردها در خاورمیانه دارند و برای همین و در راستای تحقق اهداف آتی خود در تلاش برای تحقق نظام فدرالی در ترکیه هستند


March 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی